© 2010 SOCIKSTYLE BLOG Všetky práva vyhradené. Použitie textu a fotografií z tejto stránky je možné len po mojom predchádzajúcom súhlase.

UPOZORNENIE!
Táto stránka je informačná a slúži len ako retro zábava.Nepropaguje žiadný politický systém!!!


utorok 12. februára 2013

Výstava: Štýl a móda 60 rokov

Upozornenie: Text je písaný Česko-Slovensky a sú v texte použité slengové výrazy.

Tak zas po dlhom čase sa koná v Bratislave retro výstava.
Tento krát ide o výstavu Štýl a móda 60 rokov,v Slovenskom národnom múzeu.



Kedže Československé retro je môj dlhoročný koníček a výstav na túto tému som už videla mnoho,na území Česka aj Slovenska,tak mám s čím porovnávať a teda pokúsim sa byť objektívna.
Urobila som na výstave aj pár fotografií a kedže som nevedela,či sa môže na výstave fotografovať,tak som si nevzala moju zrkadlovku Nikon.Fotografovala som teda len s plážakom....Preto sa za kvalitu fotografií  ospravedlňujem....

Takže začnem s tým príjemným:
Jednoznačne plus výstavy je,že sa vôbec koná.
Po druhé cena vstupného príjemne poteší,nie je vysoká,ale s ohľadom na veľkosť výstavy je zas myslím si primeraná....teda výstava je neveľká.
Na výstave nájdete z každého rožku trošku.....
Medzi veľmi vydarené sekcie patrí určite porcelán a dobové bytové interiéry.
Interiéry sú naozaj pekne dobovo,do detailu vybavené.
Zbierka porcelánu je kvalitná. Nájdete tam čajové,kávové súpravy od dizajnéra Jaroslava Ježka,i jeho typických koníkov.Veľmi cenné sú tu niektoré sošky a vázy v bruselskom štýle,aj typické pyžamáky....
Pekná je aj zbierka rádií a tak tu nájdete napr.kabelkové rádio Tesla Máj v rôznych farebných prevedeniach.Veľmi slušná je aj sekcia hudobných nástrojov a hodín.
Okrajovo sa výstava dotýka aj dobovej módy,ale tú nájdete sotva v jednej veľkej vitríne ....
Metráž je tu zastúpená asi 6 kusami látok,ktr. sú zavesené veľmi vysoko.....
Chýbalo mi tu hlavne väčšie zastúpenie metráže,lámp,hračiek a skla.
Hračkám venovali jednu malú zastrčenú vitrínu a sklo tu bolo zastúpene pár kúskami hutného skla a fúkanými rybami,ktr. inak patria asi k tomu najšerednejšiemu,čo vzniklo u nás v obore skla v tejto dobe.... Na to,že sme boli sklárska veľmoc....tak je tu v tomto smere toho žalostne málo....
Tak isto chýbali v početnejšiom zastúpení dobové plasty,ktr. vtedy zažívali v tej dobe neuveriteľný boom.
Pomerne málo zastúpená bola aj sekcia s dobovou grafikou-reklamné a filmové plagáty.
Je ich ozaj pár,tie čo boli dobové originály sú zarámované a oproti sú reprodukcie v malom,prilepené na akomsi plaste.....Tak isto bez popisu.
Medzi zaujímavé exponáty patria určite: automat na sódovku a cigarety,dobové motocykle Jawa,ČZT....a Bratislavská Lýra so šatami Marcely Leiferovej.
Milé sú aj drobnosti v malých vitrínach,dobové baliace papiere,servítky,podpivníky,zápalkové a cigaretové škatuľky,nálepky atď.

Azda najväčším nedostatkom výstavy je,že exponáty nemajú popisy.
Úplne chýba stručné info aspoň o roku výroby a meno autora dizajnu.

Tak isto bez popisu sú tzv. dáždnikové lampy,teda iba ich sklenené širmy-tienidlá zavesené jedna vedľa druhej v rohu miestnosti.Niektorým návštevníkom nič nehovorili,pretože bez popisu,ani nevedeli,čo to je.....
Čo sa týka popisov k výstave,tak na stene sú asi tri všeobecné popisy o dobe.a to je málo a myslím,že graficky to tiež nedopadlo na jedničku.....
Popisy sú možno zaujímavé pre mladých a ľudí,ktr. sa nezaujímajú o retro a celkovo dobu a históriu Československa nesledujú,len sa proste prišli pozrieť alebo si zaspomínať.
Pre fajnšmekrov a znalcov to boli informácie,ktr. vedia dávno naspamäť a nič nové sa nedozvedeli.
Čo ma na výstave rušilo boli čundrácké výjavy,ktr. síce patrili k dobe,ale na výstave ma vyslovene rušili a nielen mňa...
Celkovo ak zhrniem túto výstavu a porovnám s ostatnými už konanými,tak musím skonštatovať,že to bol lepší priemer.
Mnohým ľuďom,najmä laikom,mladým a ľudom,ktr. si prišli iba zaspomínať na staré časy a čo mali doma sa výstava asi určite bude veľmi páčiť.
Mnohý ochkali a usmievali sa,rozprávali si čo mali kedysi doma,čo má ešte doma babka a čo vyhodili.
Pobavili sa zaspomínali.Veľa ľuďom sa teda táto výstava určite bude páčiť,obzvlášť keď sú na takejto výstave po prvý raz.
Ale tak to má byť, ide o zábavu a spomienky.Určite by mal ísť každý a starší by mali ísť s mladými a poukazovať im dobu,ktr. nezažili a podať im k tomu vysvetlivky a príbehy,aby spoznali ako vyrastali a žili ich rodičia a starý rodičia.Spoznať aspoň trochu svoju vlastnú históriu a práve k tomuto sú práve takéto výstavy.

Ja osobne udeľujem tejto výstave 7 bodov z 10.

Fotografie z výstavy:




















































1 komentár: